Innowacje realizowane w naszej szkole




"Klub Dziennikarzy. Nauczanie krytycznego odbioru informacji z elementami edukacji globalnej"
Innowacja pedagogiczna o charakterze programowo – organizacyjnym z zakresu języka polskiego.
Dzięki realizacji innowacji, uczniowie zdobywają stosowne kompetencje komunikacyjne i mają możliwość sprawdzenia ich w praktyce. Innowacja, prócz oczywistych walorów edukacyjnych, posiada znaczący aspekt wychowawczy dzięki wykorzystaniu zagadnień dot. edukacji globalnej.
Świadome czytanie tekstów kultury i rozumienie kontekstów wpływa bezpośrednio na lepsze radzenie sobie z analizą tego typu tekstów podczas egzaminu maturalnego oraz kształtuje poprawne nawyki uważności w przyjmowaniu komunikatów medialnych i krytycznego odbioru informacji. Są to umiejętności niezwykle przydatne w życiu i codziennym funkcjonowaniu w społeczeństwie.
"Szkolne Wall Street" - przygoda z inwestowaniem
Głównym celem programu nauczania jest edukacja ekonomiczna młodzieży w zakresie mechanizmów działania rynku kapitałowego oraz giełdy.
Program opiera się na dwóch podprojektach na „Szkolnej Internetowej Grze Giełdowej" oraz " Kursie e-learningowy”, przygotowanych i realizowanych przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie we współpracy z Fundacją GPW oraz Fundacją im. Lesława A.Pagi .
Pierwszy podprojekt: "Szkolna Internetowa Gra Giełdowa" (SIGG) ma postać symulacyjnej gry inwestycyjnej prowadzonej na platformie szkoleniowej GPWtr@der. Uczniowie pod opieką nauczyciela zakładają swoje zespoły. Każdy Zespół dostaje do dyspozycji jeden rachunek inwestycyjnym z określoną kwotą wirtualnych pieniędzy.(30tys.zł) Zadaniem zespołów jest pomnożenie posiadanych środków poprzez wspólne dokonywanie wirtualnych transakcji. Gra podzielona jest na trzy etapy:
Etap 1: gra podstawowa-transakcje na akcjach i ETF-ach
Etap 2: gra na kontraktach terminowych
Etap 3: Finał w Sali Notowań GPW w Warszawie 20 najlepszych zespołów
W ramach drugiego podprojektu "Kursu e-learningowego" uczestnicy poznają instrumenty finansowe notowane na warszawskiej giełdzie oraz zdobywają niezbędną wiedzę o metodach inwestowania. Każdy z uczniów rozwiązuje udostępniane zewnętrznie ćwiczenia oraz testy sprawdzające stopień przyswojenia danej partii materiału. Kurs kończy się klasówką on-line.
"Z językiem angielskim przez świat"
Innowacja realizowana jest w klasie IE o profilu językowym przez mgr Monikę Filipek na zajęciach z języka angielskiego.
Zadaniem szkoły jest jak najlepsze przygotowanie uczniów do życia we współczesnym świecie. Znajomość języków obcych odgrywa kluczową rolę wśród umiejętności, które przyczyniają się do lepszego przygotowania młodych ludzi do wymagań rynku pracy i pozwalają im na lepsze wykorzystanie możliwości zawodowych. Promowanie uczenia się języków obcych jest jednym z celów wielu programów europejskich.
Równie ważna jak znajomość języków obcych jest świadomość wielokulturowości we współczesnym świecie. Akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie jest nieodzownym elementem zapewniającym sukces na globalnym rynku pracy.
Głównym założeniem innowacji Z językiem angielskim przez świat jest rozwój u uczniów kompetencji językowych poprzez poszerzenie wiedzy w zakresie różnych odmian języka angielskiego używanych w krajach angielskiego obszaru językowego.
Dodatkową zaletą zajęć jest przybliżenie uczniom szerokorozumianej kultury i cywilizacji krajów anglojęzycznych.
Ważnym elementem kursu jest ukazanie powiązań między kompetencją językową a znajomością socjokulturowych uwarunkowań komunikacji językowej umożliwiających funkcjonowanie w zglobalizowanym świecie.
"Tekstologia na co dzień"
Innowacja programowa, przygotowana przez dra Piotra Bajera Tekstologia na co dzień jest projektem edukacyjnym przygotowanym dla potrzeb kształcenia uczniów w klasach o profilu prawno-politologicznym. Wynika ona z charakteru programu nauczania przedmiotów humanistycznych, przygotowujących uczniów do zdobywania szeroko pojętej wiedzy antropologicznej, politologicznej z elementami filozofii, socjologii oraz estetyki jako narzędzi rozumienia znaków kultury współczesnego świata. Termin „tekstologia” w szerokim rozumieniu oznacza badanie i opis tekstów językowych, literackich pod kątem sygnałów organizacji treści zawartych w owych przekazach w celu budowania modeli interpretacji, recepcji i konkretyzacji sensów w wymiarze indywidualnym i kulturowym. Intencją autora innowacji jest wzbogacenie wyżej zarysowanego kontekstu terminologicznego o nowe znaczenia wynikające z obecności w przestrzeni publicznej pojęcia „tekst kultury”, czyli takiej formy przekazu treści, która ma charakter wielokanałowy, funkcjonujący w różnych wymiarach czasu i przestrzeni dokonań człowieka w procesie zdobywania wiedzy o świecie.