mgr inż. Anna Domagała
3bg piątek 14.30-16.00
3cp co drugi czwartek od 7.10 14.30-16.00
2b co drugi czwartek od 14.10 14.30-16.00
 
mgr Anna Kasprzyk
2c rozszerzenie poniedziałek 14.25-13.25
 
Dla większości uczniów biorących udział w projekcie samodzielna praca w laboratorium to zupełna nowość. Dzięki dofinansowaniu z ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 nasza pracownia oferuje doskonałe warunki pracy, a gdy dodamy do tego zaangażowanie i miłość do pięknych rzeczy i doskonałe oko do kolorów Pani Profesor od chemii, to już wiadomo, że pracownia będzie na dodatek po prostu piękna :)

Uczniowie zwiedzili wystawę w Muzeum Śląskim pt. "Woda i mydło najlepsze bielidło. W pralni i maglu na Nikiszowcu", z której mogli się dowiedzieć, jak jeszcze do lat 80. XX w. korzystano z publicznych pralni i że podczas prania wykorzystywano szare mydło.
 
 
 
 

Na zajęciach sprawdzaliśmy w praktyce, czym różnią się sole uwodnione od soli bezwodnych i w jaki sposób można otrzymać sól bezwodną, dysponując jej hydratem. 
 
 
 
 

Termiczny rozkład dichromianu(VI) amonu
 
  

Uczniowie przeprowadzali reakcje strąceniowe. To kolejny, zaraz po reakcjach redoks, przykład jak pięknie zmieniają się kolory substancji. Czasem z dwóch bezbarwnych roztworów można otrzymać piękny żółty osad :-)
 
  
 
 
 

Na zajęciach badaliśmy przebieg reakcji redoks. To są bardzo widowiskowe reakcje, w których można zaobserwować zmiany kolorów :-)

 

  

Na zajęciach uczniowie sprawdzali wpływ różnych czynników na szybkość reakcji. Jeden z nich dodatkowo ubarwił nam zawartość probówki na piękny miedziany i błękitny kolor! :-) To ten sam pierwiastek - miedź, ale na różnym stopniu utlenienia.
 
  
 

Uczniowie pierwszych klas uczący się chemii na poziomie rozszerzonym są bardzo zaangażowani i z niecierpliwością czekają na swoje pierwsze zajęcia w laboratorium chemicznym. Ale aby mogli tam bezpiecznie pracować, w pierwszej kolejności muszą poznać zasady bezpieczeństwa i przygotować się do zadania teoretycznie
...a potem DO DZIEŁA! :-) 
 
 
 
                    
 
                     
 
                    
 

Jedno z trudniejszych zadań początkującego chemika - odmierzenie odpowiedniej ilości wody za pomocą pipety i gruszki. Ręka do góry, kto potrafi od razu! 
 
  
 
                        
 

Klasa IIb kontra reakcje redoks: